2
2
2
2
2
2
"תרבות" - תכנית הלימודים |

 

קורס - "אמנות והובלת תרבות בקהילה"

 

בית הספר "תרבות" מציע לתלמידיו קורס דו-שנתי המורכב מיום לימודים ארוך אחד בשבוע וחצי יום התנסות מעשית לפחות. 

 

תכנית הלימודים של הקורס מורכבת מ-2 מסלולים:

 

א.   לימודי אמנות 

·      מסלול בחירה: משחק / מוזיקה / אמנות חזותית / מחול:

לטובת כל אחד מתחומי האמנות עומדים מורים מקצועיים ומלווים המעניקים לתלמידים מגוון טכניקות ומפגישים אותם עם ידע מעשי ותאורטי: סדנאות, תרגילים, יצירה במרחב הציבורי והקהילתי, פרויקט גמר. במסגרת הלימוד יתנסו התלמידים בהצגת תוצרים, כגון מופעים ותערוכות.

·      חובה: סדנת אמנות בין תחומית.

·      מסלול הרחבה למעוניינים: כתיבה יוצרת / עיצוב מרחב.

 

ב.    לימודי הובלת תרבות בקהילה:

·      תרבות בקהילה: לימוד עיוני והתנסותי המעמיד כלים תאורטיים, ביקורתיים ויישומיים לפיתוח ויזום תרבותי בקרב קהילות הפריפריה בגילאים ומגזרים שונים. הלימוד הוא אינטר-דיסציפלינרי ושואב מתחומי הפילוסופיה, ההיסטוריה, הסוציולוגיה והאמנות, וכולל מפגשים עם נסיונות עכשויים.

·      יזמות תרבות: כלים מקצועיים בהפקה וניהול תוכן אמנותי, פיתוח תכניות ופרוייקטים, גיוס משאבים, שיווק ויחסי ציבור, ניהול תקציב.

·      התנסות מעשית בהובלת פרוייקטים אמנותיים ותרבותיים בקהילה, בליווי מנחי בית הספר.

 

 

 

פירוט מקצועות הלימוד

 

פעולה יוצרת – אמנות בינתחומית

מורים: בוגרי "תרבות"

סדנא המשלבת מדיות אמנות שונות (אמנות חזותית, כתיבה, משחק, תנועה, מוזיקה, וידאו) ובמרכזה גילום תכנים, ערכים ומצבים חברתיים באמצעות האמנויות; פיתוח היצירתיות של הלומד וכישוריו במניפה רחבה של אופני מבע והיכרות מעמיקה עם מגוון יוצרים ויצירות, ניתוח וביקורת אמנות.

 

לימודי אמנות – מסלולי בחירה:

 

אמנות חזותית

מורים: שלומי ללוש ואמיר תומשוב

א.   יסודות הציור - רישום וצבע, העמקה במרכיבי הציור הפיגורטיבי

ב.    אמנות חזותית בת-זמננו – היכרות עם מגוון מדיות באמנות חזותית חברתית  (הכוללות גם צילום, וידאו-ארט, אמנות רחוב, התערבות במרחבים ציבוריים ואינטראקציה עם קהל). שיעור זה כולל התנסות ולמידה עיונית.

משחק

מורים: נולה צ'לטון ומיקי מבורך

א.   לימוד משחק המתבסס על עבודתה של הבימאית נולה צ'לטון. משחק שבמרכזו עומד "האחר". עבודה על דמות וגילום מצבים חברתיים בתאטרון.

ב.    "אנסמבל יוצר" – השתתפות באנסמבל תאטרון יוצר, המונחה ע"י מורה משלב בחירת המחזה, דרך עיבודו ועד שלב העלאתו בפני קהל.

מוזיקה

מורים: שלמה בר ורפי תורן

א.   יסודות בהלחנה, אלתור וביצוע – לימוד משולב עיוני-מעשי. היכרות וניתוח יצירות (בדגש על מוזיקה קלה), למידה והתנסות ביסודות ההלחנה, אלתור, עיבוד, כלים בליהוק ותזמור.

ב.    הרכבים מוזיקליים – השתתפות בהרכב מוזיקלי יוצר ומבצע, מונחה ע"י מורה בכיתה מבחירת הרפרטואר, דרך העיבוד, הביצוע ונוכחות במה.

 

מחול

מורה: מילכה ליאון

השיטה המרכזית הנלמדת בלימודי המחול ב"תרבות" הינה לאבאן. קצת על השיטה:

ניתוח תנועה לאבאן הוא תחום ידע מעשי- תיאורטי המבוסס על התיאוריות של רודולף לאבאן וממשיכיו. ניתוח תנועה לאבאן עוסק במהות התנועה, והוא מתאר, מפרש ומתעד את התנועה האנושית.

נקודת המוצא של השיטה היא, שהתנועה הן "מייצרת" והן "מבטאת" את הצדדים המנטאליים- רגשיים של האדם.

לתנועה ולעולמו הפנימי של האדם יש יחסים דו-כיווניים. כלומר, התנועה משפיעה על הגוף, השכל והרגש, ובו בזמן היא  גם מבטאת את הצדדים האלה.  ב Laban Movement Analysis) LMA) הנחת היסוד היא קיומו של קשר דינמי שבין תפקודי הגוף ויכולת ההבעה שלו. "יכולות תפקודיות נמצאות בבסיסן  של יכולות רגשיות".

ניתוח תנועה לאבאן נלמד באופן אינטגרטיבי, כשהחומר התיאורטי תומך ביכולת הגופנית והרגשית בעבודה המעשית, והעבודה המעשית מבהירה את הרעיונות התיאורטיים.

ה"שיטה" משמשת רקדנים, שחקנים, אתלטים, מורים לחינוך גופני ותרפיסטים מתחומים שונים, והיא אחת משיטות ניתוח התנועה הנפוצות ביותר בעולם.

א.   ניתוח תנועה לאבאן עיוני

ב.    ניתוח תנועה לאבאן מעשי

 

לימודי אמנות – להרחבה (בנוסף למסלולי הבחירה באמנות):

כתיבה יוצרת

מורה: עמר בוקצ'ין

השנה מחולקת לפרקי סדנאות כתיבה יוצרת בשירה, פרוזה ומחזאות. קריאה וניתוח יריעה רחבה של יצירות ספרות, שירה ומחזות והתנסויות בכתיבה באמצעות כלים ויסודות הכתיבה.

 

מבוא ליצירת מקומות בגישה ההומניסטית
מורה: ד"ר אריה פלד
היכרות עם הגישה ההומניסטית ליצירת מקומות ורכישת כלים ליצירתם. הלימוד מתבסס על יישום התפיסה הדיאלוגית של מרטין בובר לגבי יחסנו עם התנאים המרחביים של מקומות.


לימודים עיוניים:

תרבות בקהילה

מורה: אבי זעירא

רעיונות וכלים תאורטיים המשלבים לימודי פילוסופיה, היסטוריה, סוציולוגיה והיכרות עם נסיונות עכשווים בכדי לייצר קרקע רעיונית וערכית לפעולה של הלומדים בפיתוח תרבות ויצירת אמנות בקהילות בפריפריה:

א. "למעמקי התרבות" – העמקה במושגים: תרבות, קהילה, פריפריה; מקום התרבות בחברה בגישות שונות ביהדות; התפתחות תרבות עירונית בראי ההיסטוריה.  

ב. גישות עכשוויות: פיתוח מנהיגות תרבות קהילתית; תרבות ונארטיב; קריאה ביקורתית של שסעים ופערים בחברה הישראלית.

 

יזמות תרבות

מורה: שירה לפידות

מלווים: בוגרי "תרבות"

אז איך עושים את זה? - כלים יישומיים בעריכת סקרים ואיתור צרכים; הפקה וניהול תוכן אמנותי, כתיבת תכניות ופרויקטים, גיוס משאבים, שיווק ויחסי ציבור, ניהול תקציב, הנחייה בפיתוח פרויקטים אמנותיים ומוסדות תרבות במרחב הציבורי והקהילתי; שיקוף, ביקורת ושכלול ההתנסות המעשית של הלומדים.

שיעור זה הינו החוט המקשר פרקטית בין הלמידה להתנסות של הלומדים (תרגילים לאורך השנתיים + פרוייקט הסיום).

 

 

מה חדש בתנועה?
"קהילות תרבות" - יום ראשון 13 דצמבר 2015

קהילות תרבות בנתניה ובעפולה חוגגות את חג החנוכה יחד בצבעים ובצלילים. בואו לחגוג איתנו!

קראו עוד

 
תרבות ברשתות החברתיות - יום ראשון 13 דצמבר 2015

בנוסף לדף הפייסבוק הפעיל שלנו, פתחנו גם דפי אינסטגרם וטוויטר.

חפשו אותנו!